Udruge u Hrvatskoj predstavljaju jedan od segmenata civilnog druลกtva, omoguฤujuฤi graฤanima da se udruลพe oko zajedniฤkih interesa, ciljeva ili strasti. Radi li se o kulturnim, sportskim, humanitarnim ili bilo kojim drugim aktivnostima, osnivanje udruge moลพe biti izazovno, ali i iznimno nagraฤujuฤe iskustvo.
No, kako zapoฤeti? Koji su kljuฤni koraci koje treba slijediti kako bi se udruga uspjeลกno registrirala i zapoฤela s radom? Pripremili smo vam postupak osnivanja udruge, korak po korak, kako bismo vam pruลพili jasan i sveobuhvatan vodiฤ kroz cijeli proces.
ล to je udruga?
Udruga je oblik organizacije u kojoj se graฤani udruลพuju kako bi ostvarili zajedniฤke interese, ciljeve ili strasti. U Hrvatskoj, normativni okvir za djelovanje udruga definiran je Zakonom o udrugama koji je donesen u lipnju 2014. godine. Ovaj zakon stavlja veliki naglasak na transparentnost i javnost poslovanja udruga.
U skladu s novim Zakonom, doneseni su i podzakonski akti koji podrobnije ureฤuju pojedina podruฤja propisana Zakonom. Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske i Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga druลกtva izdali su Vodiฤ za osnivanje udruge koji pruลพa kljuฤne informacije o postupku osnivanja i registracije udruga.
Zaลกto osnovati udrugu?
Osnivanje udruge omoguฤava graฤanima da se udruลพe i zajedniฤki djeluju na ostvarivanju odreฤenih ciljeva ili interesa. Udruga moลพe biti platforma za promicanje kulture, umjetnosti, sporta, obrazovanja, znanosti, zaลกtite okoliลกa, humanitarnih aktivnosti i mnogih drugih podruฤja.
Osim ลกto pruลพa priliku za zajedniฤko djelovanje, osnivanje udruge moลพe donijeti i brojne druge prednosti. Udruga moลพe aplicirati za razliฤite projekte i programe financirane iz javnih i privatnih izvora, pruลพiti ฤlanovima priliku za osobni i profesionalni razvoj te doprinijeti pozitivnim promjenama u zajednici.
Osim toga, udruge ฤesto sluลพe kao most izmeฤu graฤana i institucija, omoguฤujuฤi graฤanima da izraze svoje stavove, potrebe i interese te aktivno sudjeluju u druลกtvenom ลพivotu. Osnivanje udruge moลพe biti korak prema stvaranju jaฤeg, ukljuฤivijeg i demokratskijeg druลกtva.

Odabir naziva i sjediลกta udruge
Odabir odgovarajuฤeg naziva i sjediลกta za vaลกu udrugu kljuฤan je korak u procesu osnivanja. Ovi elementi ne samo da definiraju identitet vaลกe udruge, veฤ takoฤer igraju vaลพnu ulogu u pravnom i administrativnom smislu.
Kako odabrati jedinstven naziv?
Odabir pravog naziva za osnivanje udruge nije samo stvar estetike ili osobnih preferencija. Naziv udruge mora biti jedinstven kako bi se izbjegle pravne komplikacije i kako bi se osiguralo da vaลกa udruga moลพe biti prepoznata i razlikovana od drugih udruga. Preporuฤuje se provjeriti dostupnost naziva putem registra udruga kako biste bili sigurni da je naziv koji ลพelite koristiti dostupan. Takoฤer, vaลพno je izbjegavati nazive koji mogu biti zbunjujuฤi ili koji se previลกe podudaraju s nazivima postojeฤih udruga.
Vaลพnost odabira sjediลกta udruge
Osnivanje udruge je proces koji zahtjeva nekoliko vaลพnih stavki koje ne smiju izostati prije same registracije. Sjediลกte udruge je mjesto gdje se nalazi njezino upravljaฤko tijelo i gdje se donose kljuฤne odluke. Odabir pravog sjediลกta moลพe imati pravne, financijske i operativne implikacije za vaลกu udrugu. Zakonodavstvo koje se primjenjuje na vaลกu udrugu moลพe se razlikovati ovisno o mjestu njezinog sjediลกta. Takoฤer, odabir sjediลกta moลพe utjecati na troลกkove poslovanja, dostupnost resursa i pristup ciljnim skupinama.
Izrada statuta udruge
Osnivanje udruge sadrลพi jedan od kljuฤnih korak, a to je izrada statuta udruge. Statut je osnovni akt svake udruge koji definira njenu svrhu, ciljeve, prava i obveze ฤlanova, naฤin donoลกenja odluka i druge bitne elemente. U nastavku ฤemo se detaljnije osvrnuti na kljuฤne odredbe koje statut treba sadrลพavati, kao i na pravnu regulativu koja je vezana uz izradu i sadrลพaj statuta.
Kljuฤne odredbe statuta
Statut udruge treba jasno definirati osnovne postavke i pravila po kojima ฤe udruga djelovati. To ukljuฤuje definiranje imena udruge, sjediลกta, ciljeva i djelatnosti, prava i obveze ฤlanova, tijela udruge i njihove nadleลพnosti, naฤin donoลกenja odluka, financiranje i upravljanje imovinom te postupak za izmjene i dopune statuta. Vaลพno je da statut bude jasan i precizan kako bi ฤlanovi i tijela udruge mogli pravilno interpretirati i primjenjivati njegove odredbe.
Pravna regulativa vezana uz statut
U Republici Hrvatskoj, osnivanje udruge i njezino djelovanje regulirano je Zakonom o udrugama. Ovaj zakon ureฤuje osnivanje, pravni poloลพaj, djelovanje, registraciju, financiranje, imovinu, odgovornost, statusne promjene, nadzor i prestanak postojanja udruge sa svojstvom pravne osobe.
Uz to, Ministarstvo pravosuฤa i uprave Republike Hrvatske pruลพa dodatne informacije i upute vezane uz registraciju udruga, kao i potrebnu dokumentaciju koja ukljuฤuje i statut udruge. Kada izraฤujete statut, vaลพno je osigurati da je u skladu s vaลพeฤom pravnom regulativom kako biste izbjegli moguฤe pravne komplikacije.

Osnivaฤka skupลกtina
Osnivaฤka skupลกtina je kljuฤni korak u procesu osnivanja udruge. Na njoj se donose vaลพne odluke koje ฤe oblikovati buduฤnost udruge, a takoฤer se odreฤuju osnovni parametri rada i djelovanja udruge.
Tko moลพe biti osnivaฤ?
Udrugu u Hrvatskoj mora osnovati najmanje troje osnivaฤa (ฤlanova). Ovo je osnovni preduvjet, za osnivanje udruge, ali vaลพno je napomenuti da postoji niz drugih dokumenata i uvjeta koji se moraju ispuniti ukljuฤujuฤi popis osnivaฤa, osobna imena osoba ovlaลกtenih za zastupanje i mnoge druge detalje.
Popis dokumenata za osnivanje udruge
Za osnivanje udruge u Hrvatskoj potrebno je prikupiti odreฤenu dokumentaciju kako bi se postupak registracije uspjeลกno proveo. Evo popisa kljuฤnih dokumenata koji su potrebni:
- Prijavni obrazac za registraciju u Registar udruga Republike Hrvatske.
- Zapisnik s osnivaฤke skupลกtine.
- Odluka skupลกtine o pokretanju postupka registracije u Registar udruga, osim ako odluka nije donesena na osnivaฤkoj skupลกtini.
- Statut udruge.
- Popis osnivaฤa.
- Osobna imena osoba ovlaลกtenih za zastupanje i ime likvidatora.
- Ovjereni izjave osnivaฤa o nepostojanju prepreka iz Zakona o udrugama.
- Kopija osobne iskaznice ili putovnice osnivaฤa, likvidatora i osoba ovlaลกtenih za zastupanje.
- Odobrenje nadleลพnog tijela za obavljanje odreฤene djelatnosti, ako je to posebnim zakonom postavljeno kao uvjet za registraciju udruge.
- Ovjereni pristanak pravnog zastupnika ili skrbnika, ako je osnivaฤ maloljetna osoba starija od 14 godina ili osoba kojoj je oduzeta poslovna sposobnost.
Ovo je osnovni popis dokumenata koji su potrebni za osnivanje udruge. Preporuฤujemo da se dodatno informirate i konzultirate s nadleลพnim tijelima kako biste osigurali da je sva potrebna dokumentacija prikupljena.
Podnoลกenje zahtjeva za registraciju
Kada ste proลกli kroz poฤetne korake za osnivanje udruge, poput odabira naziva, sjediลกta i izrade statuta, dolazite do kljuฤnog koraka – podnoลกenja zahtjeva za registraciju. Ovaj korak je od presudne vaลพnosti jer bez uspjeลกne registracije, vaลกa udruga neฤe biti priznata kao sluลพbena i zakonita entiteta u Republici Hrvatskoj.
Kome podnijeti zahtjev?
Osoba ovlaลกtena za zastupanje udruge podnosi zahtjev nadleลพnom upravnom tijelu, na ฤijem je teritoriju sjediลกte udruge, za upis u Registar udruga. Zahtjev za upis u registar udruga podnosi se u dva identiฤna primjerka sa svim potrebnim i propisanim prilozima. Svi relevantni propisi, kao i obrasci potrebni za registraciju udruge, mogu se pronaฤi na sluลพbenim web stranicama Ministarstva uprave Republike Hrvatske..
Rokovi i troลกkovi registracije
Nakon podnoลกenja zahtjeva za registraciju i utvrฤivanja usklaฤenosti Statuta udruge sa zakonom te valjanosti ostalih priloga podnesenih uz zahtjev, nadleลพno tijelo za upis udruga u Registar udruga donijet ฤe odluku o upisu u Registar. Nadleลพno upravno tijelo duลพno je donijeti odluku o zahtjevu za upis u roku od 30 dana od podnoลกenja uredno podnesenog zahtjeva za registraciju. Takoฤer, potrebno je platiti upravnu pristojbu u iznosu od 13,28 EUR (70,00 HRK) drลพavnih biljega, koja se stavlja na zahtjev.

Koliko traje postupak odobrenja?
Postupak odobrenja i osnivanje udruge u Hrvatskoj moลพe varirati ovisno o razliฤitim faktorima, ukljuฤujuฤi kompleksnost same udruge, prirodu njezinih aktivnosti i potrebnu dokumentaciju. Kada se podnese zahtjev za upis u Registar udruga Republike Hrvatske, potrebno je priloลพiti niz dokumenata, ukljuฤujuฤi zapisnik o radu i odlukama osnivaฤke skupลกtine, statut udruge, popis osnivaฤa, ovjerene izjave osnivaฤa i mnoge druge relevantne dokumente.
Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske i Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga druลกtva izdali su Vodiฤ za osnivanje udruge koji pruลพa detaljne informacije o postupku osnivanja i registracije. Preporuฤuje se konzultirati s ovim vodiฤem i pratiti sve korake kako bi se osiguralo uspjeลกno osnivanje i registracija udruge.
Kako postupiti u sluฤaju odbijanja zahtjeva?
Kada podnesete zahtjev za osnivanje udruge, postoji moguฤnost da vaลก zahtjev bude odbijen iz razliฤitih razloga. U sluฤaju odbijanja, vaลพno je prvo razumjeti razloge odbijanja. Obiฤno ฤe nadleลพno tijelo pruลพiti obrazloลพenje odbijanja, ลกto ฤe vam pomoฤi da shvatite koje aspekte vaลกe prijave treba ispraviti ili dopuniti.
Prema informacijama dostupnim na gov.hr, postoji niz dokumenata i uvjeta koje udruga mora zadovoljiti prilikom registracije. Ako je bilo koji od ovih dokumenata nepotpun ili neispravan, to moลพe dovesti do odbijanja vaลกeg zahtjeva. Neki od tih dokumenata ukljuฤuju statut udruge, zapisnik s osnivaฤke skupลกtine, odluku skupลกtine o pokretanju postupka registracije, popis osnivaฤa i mnoge druge.
Nakon ลกto ste razumjeli razloge odbijanja, preporuฤuje se konzultirati s pravnikom ili struฤnjakom za udruge kako biste ispravili sve nedostatke u vaลกoj prijavi. Nakon ลกto napravite potrebne izmjene, moลพete ponovno podnijeti zahtjev za registraciju udruge.
Zavrลกni koraci
Nakon ลกto ste uspjeลกno registrirali svoju udrugu, postoji nekoliko zavrลกnih koraka koje treba poduzeti kako bi osigurali njen pravilan rad i ispunili sve zakonske obveze. U nastavku ฤemo se detaljnije osvrnuti na dva vaลพna aspekta: otvaranje bankovnog raฤuna udruge te obveze i odgovornosti nakon registracije.
Otvaranje bankovnog raฤuna udruge
Otvaranje bankovnog raฤuna za udrugu je kljuฤni korak koji omoguฤuje transparentno i zakonito upravljanje financijama udruge. U Hrvatskoj, postoji nekoliko vrsta bankovnih raฤuna koje udruge mogu otvoriti, ukljuฤujuฤi ลพiro raฤun, tekuฤi raฤun i ลกtedni raฤun.
Vaลพno je odabrati banku koja nudi povoljne uvjete i usluge prilagoฤene potrebama udruge. Pri otvaranju raฤuna, potrebno je predoฤiti odreฤenu dokumentaciju, kao ลกto su statut udruge, rjeลกenje o registraciji i osobni dokumenti ovlaลกtenih osoba. Takoฤer, mnoge banke u Hrvatskoj nude online bankarstvo, ลกto olakลกava upravljanje financijama udruge.
Obveze i odgovornosti nakon registracije
Nakon registracije, udruge su obvezne ispunjavati niz zakonskih obveza. Jedna od prvih obveza je upis u Registar udruga, koji je javni upisnik za sve udruge u Hrvatskoj. Osim toga, udruge mogu, ali nisu obvezne, izraditi peฤat, ฤiji sadrลพaj mora biti propisan statutom udruge.
Nakon upisa u Registar i izrade peฤata, udruge su obvezne prijaviti se Drลพavnom zavodu za statistiku. Takoฤer, nakon upisa u Registar udruga, udruge su obvezne podnijeti zahtjev za upis u Registar neprofitnih organizacija koji vodi Ministarstvo financija.
Ovo su samo neke od obveza koje udruge moraju ispunjavati nakon registracije. Vaลพno je redovito se informirati o svim zakonskim obvezama kako bi se osiguralo pravilno i zakonito djelovanje udruge.